Kansrijk food toerisme in Limburg

Kansrijk food toerisme in Limburg

Begin 2019 heeft Provincie Limburg onderzoek laten doen naar de associaties die Nederlanders hebben bij eten en drinken in Limburg, het culinaire imago van de provincie en het marktaandeel van culinaire activiteiten tijdens vakanties en dagjes uit. De resultaten bieden volop kansen voor het verder culinair profileren van onze provincie.

Activiteiten rond streekproducten populair

Culinaire activiteiten die samenhangen met streekproducten worden het meest ondernomen. Limburg scoort bij vrijwel alle activiteiten bovengemiddeld. Vooral het bezoek aan brouwerijen is populair (circa 30%).

Limburg meest culinaire provincie

Nederlanders associëren Limburg vooral met vlaai, bier, asperges en zuurvlees. Slechts 20% van de onderzochte personen heeft geen food associatie met Limburg (wat lager is dan gemiddeld).
Van alle onderzochte provincies heeft Limburg het beste culinaire imago. De hoogste imagoscores krijgt Limburg op de aspecten ‘eten en drinken is een sterk punt van deze provincie’ en ‘inwoners van deze provincie weten te genieten van het goede leven’. Zo’n 70% van de respondenten is het met deze stellingen (helemaal) eens.

Bekijk hier het complete onderzoeksrapport

Meer uit culinair Limburg halen

De uitkomsten van dit onderzoek versterken onze overtuiging dat Limburg als een culinair aantrekkelijke regio bekendstaat en dat we dit toeristisch verder kunnen uitdragen. FoodLab Limburg wil hieraan graag een bijdrage leveren. Tijdens de Trots op Limburg themabijeenkomsten op 7 en 8 mei gaan we hier verder over doorpraten.

 

Sluit Menu