Nieuws

FoodLab Limburg ondersteunt in project Kids Proef Challenge

Quinoa burger in plaats van kipnuggets? Winnaars van Kids Proef Challenge maken kinderkaart gezond

Acht piepjonge keukenprinsessen gingen vorige week een heuse kookbattle met elkaar aan in de eerste Kids Proef Challenge. Het winnende gerecht komt als kindermenu op de kaart bij vijf restaurants in Noord Limburg.

„Toen ik hoorde dat we mee mochten doen aan de wedstrijd appte ik Esmee gelijk: ‘OMG we zijn door!’”, vertelt Tamar. Net als een echte chef de cuisine heeft het duo beide een witte koksmuts op en een schort om. Ze kijken door het ovenraampje naar de uitgeholde pompoenen die als soepkopjes gebruikt worden. „De Thaise pompoensoep wordt lekker pittig, met een eitje en veel kruiden”, vertelt ze. Af en toe helpen koks in opleiding van Gilde Opleidingen en Vista College de finalisten mee. Maar het meeste doen ze zelf.

Een aanrecht verder zijn deelneemsters Kiki en Josephine druk bezig met de saus voor hun quinoa burger. De chefs in spé hebben hard gewerkt om hun gerecht te verbeteren. „In de halve finale zei de jury dat de burger iets te droog was. Daarom hebben we er nu een sausje bij gemaakt”, vertelt Kiki.

Jury

Jurylid en finalist van het Tv-programma Heel Holland Bakt, Cas Wolters, weet als geen ander hoe het is om in hun schoenen te staan. Hij kijkt naar Jools en Amy, die bezig zijn met een hartige Limburgse vlaai. „Oh maar ik heb geen voorkeur hoor!”, zegt hij lachend. „Het is heel gek om jurylid te zijn; ik ben het gewend om aan de andere kant van het keukenblad te staan. Het wordt lastig om een winnaar te kiezen. Alles ziet er zó goed uit!”

Kokkerelli

Dat is volgens initiatiefneemster Puck Jonkers geen verassing: „Wie weet er nou beter wat kinderen lekker vinden dan kinderen zelf?” Samen met deelnemende bedrijven kwam Kokkerelli tot het idee van de Kids Proef Challenge. „De bedoeling is dat basisschoolleerlingen in Noord-Limburg een gezond gerecht bedenken voor de kinderkaart van restaurants. Het gerecht moet gemaakt zijn van streekproducten en zo veel mogelijk elementen van de schijf van vijf bevatten”, vertelt Jonkers. Het winnende gerecht wordt bij Van der Valk in Venlo, Boscafé het Maasdal, ’T Rimpelt in Afferdem, Jachthut op den Hamer en De Heere van Meijel geserveerd.

„Kokkerelli maakt zich sterk voor gezonde voeding voor kinderen. Dat mist nog wel eens op de menukaart van Limburgse restaurants”, vertelt ze. „We hebben zo’n vijfendertig super originele aanmeldingen gekregen. Zoals de Pasta To Go. Een gerecht van Olivia en Kiki die nu in de finale staan.”

Finale

Met een groots applaus van vrienden en familie worden de vier duo’s in de hal van het Brightland Campus in Venlo ontvangen. Eén voor één presenteren de meiden hun gerecht aan de vier juryleden.

Na een tijdje worden de keukenprinsessen opnieuw de hal ingeroepen. Zenuwachtig staan ze in een rij. Bakker Wolters komt met het verlossende woord: „We hebben gekozen voor een tijdloos en toegankelijk gerecht. De winnaars van de Kids Proef Challenge zijn Josephine en Kiki!” Trots houden de meiden hun certificaat omhoog. Hun vegetarische burger wordt in vijf Noord-Limburgse restaurants op de kaart gezet.

De verliezers zijn niet getreurd, zij gaan met een goodiebag met schort, garde en andere kookspullen naar huis.

Tekst: Sara Wiersma De Limburger

Terugblik op onze Ondernemers bijeenkomst

Op 30 september hadden we wederom een online meeting met het bedrijfsleven. Dit keer hadden wij voor het thema Opvallen & verleiden met jouw vacaturetekst; online recruitment, gekozen. Hiervoor nodigden wij twee gastsprekers uit. Jessie Vreuls, medewerker Sales, Marketing en Communicatie en Jolanda de Graaff, Recruitmentmanager Trainees & Talents bij Van der Valk Hotels Nederland deelden hun kennis met ons.

‘Ben jij een echte horecatijger’ en ‘houd jij van afwisselende werkzaamheden’? Iedereen kent deze vacature clichés wel, helaas werken ze niet erg goed. En dus is het tijd om het anders aan te pakken wanneer jij je volgende vacature opstelt. Deze tips helpen jou met het creëren van een wervende tekst waar potentiële werknemers wél op reageren.

  • Hoe valt jouw vacature op in de zoekmachine?
    Online zijn er veel concurrerende vacatures. Wil je dat jouw vacature beter wordt gevondenin Google? Pas dan de onderstaande basisregels toe: – Vermeld het woord ‘vacature’ in de tekst.
    – Gebruik de meest gezochte functietitel. Wordt er eerder gezocht op ‘receptionist’ of ‘front desk medewerker?’. Dit kun je checken aan de hand van Google Trends. Laat de functietitel een aantal keren vallen in de tekst.
    – Benoem de locatie waar je zaak gevestigd is.
  • Creëer beleving.
    Wat zou jij graag willen weten als je in de schoenen van een kandidaat zou staan? Hoe een werkdag eruit ziet natuurlijk! Schiet hiervoor eens een video of laat een van jouw medewerkers zijn of haar werkdag beschrijven. Zo krijgen de kandidaten meteen een goed, authentiek beeld van jouw zaak.
  • Verspreid je vacature op verschillende (social) kanalen.
    Maar let op: pas de vacaturetekst wel aan op het kanaal dat je gebruikt. Een ‘vacaturetekst’ op Instagram bestaat bijvoorbeeld vooral uit beeld en minimale tekst met hierbij een link. Plaats je daarentegen een vacature op LinkedIn, zorg dan dat de vacatureomschrijving volledig is.
  • Een laatste tip:
    Biedt een passend aanbod voor de hedendaagse werknemer. Waar het horecapersoneel vroeger misschien het liefst zoveel mogelijk wilde werken, hebben mensen tegenwoordig een drukke agenda. Probeer hierop in te spelen door werknemers de ruimte te bieden voor hun sociale activiteiten. Het is een kwestie van geven en nemen.

Succes met het schrijven van jouw vacaturetekst!

Kids Proef Challenge

FoodLab Limburg is betrokken bij een nieuw project in Noord Limburg; De Kids Proef Challenge.
In restaurants bestaat een kindermenu vaak uit frietjes met kipnuggets, een frikandel óf een pannenkoek. Gezonde opties voor kinderen zijn nog niet vanzelfsprekend. Om deze te introduceren wordt de Kids Proef Challenge georganiseerd. Kinderen worden opgeroepen om gezonde gerechten te bedenken voor de menukaart van Limburgse restaurants. Een leuke uitdaging tijdens de zomervakantie!

KIDS PROEF CHALLENGE

Kinderen uit Noord Limburg van 8 tot en met 12 jaar kunnen in duo’s deelnemen aan de challenge. Zij bedenken een lekker en gezond hoofdgerecht voor het kindermenu van restaurants. Uit alle inzendingen worden acht duo’s geselecteerd die tijdens de voorrondes op dinsdag 28 september hun gerecht laten proeven aan een heuse vakjury. Hierna worden vier gerechten gekozen die doorgaan naar de grote finale op donderdag 14 oktober tijdens de Dutch Food Week. De finalisten gaan samen met koks in opleiding van Gilde Opleidingen en Vista College aan de slag om hun gerecht te verfijnen. Het winnende gerecht verschijnt op de menukaart van Limburgse restaurants.

Criteria van het hoofdgerecht

De vakjury die de gerechten beoordeelt en selecteert, zal letten op de volgende criteria:

  • Dat het gerecht lekker én gezond is
  • Dat het gerecht zoveel mogelijk elementen uit de Schijf van Vijf bevat
  • Dat het gerecht bestaat uit streekproducten
  • Dat het een spannend, origineel gerecht is dat kinderen zelf hebben bedacht

Samenwerken aan een gezonde toekomst

De Kids Proef Challenge is een initiatief van Kokkerelli, Foodlab Limburg, Jong Leren Eten en de Limburgse Rabobanken. De voorrondes en de finale vinden plaats op de Brightlands Campus Greenport Venlo. Aanleiding voor deze challenge is de gezamenlijke ambitie om gezonde, lekkere, lokale en betaalbare voeding duurzaam te verankeren in de samenleving. Dit wordt gedaan door meer bewustzijn te creëren bij kinderen over gezonde en duurzame voeding, door onder andere het betrekken van basisscholen en de Limburgse horeca. Indien de Kids Proef Challenge een succes wordt, wordt deze volgend jaar georganiseerd voor heel Limburg.

Wil je meedoen aan deze challenge?

Stuur dan een email naar info@kokkerelli.nl en je ontvangt alle info over de Kids Proef Challenge.

Op de website van Kokkerelli vind je meer informatie over de Kids Proef Challenge

Kijk ook eens naar de filmpje dat speciaal hiervoor is opgenomen: https://www.youtube.com/watch?v=z5wy10FkDfg&t=7s

 

Nationale Horecadag wordt een week!

De organisatie van de Nationale Horecadag organiseert dit jaar een xxl editie; Week van de horeca, die plaats zal vinden van 20 tot en met 25 september. Als aftrap van de Week van de horeca wordt een landelijke verkiezing in het leven geroepen: Het leukste horecateam van Nederland.

De afgelopen twee jaar heeft de Nationale Horecadag met succes plaatsgevonden, met als doel het imago van de horecabranche te verbeteren, gezamenlijk te werken aan instroom van nieuwe horecamedewerkers en studenten en om een landelijk event te organiseren speciaal voor iedereen in de horeca. Dit jaar gaat de organisatie een groter, langer en feestelijker initiatief organiseren; de Week van de horeca. Met een kick of op maandag 20 september wordt direct het startschot gegeven voor een week vol activiteiten, kijkjes achter de schermen en de finale van de verkiezing ‘Het leukste horecateam van Nederland’.

Landelijke samenwerking voor instroom én behoud horecatalent
Door gezamenlijk de krachten te bundelen werken horecabedrijven, opleidingen en organisaties zoals FNV Horeca samen om ook mensen buiten de horecabranche te bereiken en te enthousiasmeren voor een baan – of opleiding in de horeca. Horecabedrijven kunnen zelf kosteloos meedoen door een workshop of rondleiding te organiseren voor potentiële werkzoekenden. Tegelijkertijd roept de organisatie op om in deze week ook de huidige horecamedewerkers nog eens extra in de spotlight te zetten. “Helemaal in deze onzekere tijd is het van belang dat wij alle horecaprofessionals nog eens extra in het zonnetje zetten. Haal de Week van de horeca ballonnen en vlaggetjes in huis, kook eens extra lekker en gezond voor ze, steek ze weer eens in een mooi nieuw tenue, kortom maak ze extra trots”, aldus Hans Everse, Voorzitter van het Gastronomisch Gilde.
Partners zoals het Gastronomisch Gilde, VHC en L1NDA hebben zich wederom aangesloten bij het initiatief. Ook Edwin Vlek van FNV Horeca onderschrijft het belang van deze krachtenbundeling; “Met het tekort aan horecapersoneel komt ook de groei – en het herstel van de sector onder druk. Tijdens de Week van horeca bundelen wij onze krachten om als branche te laten zien waarom werken – en studeren in de horeca zo geweldig is én zetten wij alle huidige horecaprofessionals in het zonnetje, want zonder hun inzet geen horeca”.

Leukste horecateam van Nederland verkiezing
In de aanloop naar de Week van de horeca lanceert de organisatie een landelijke verkiezing voor alle horecabedrijven en haar medewerkers. Horecateams kunnen zich kosteloos aanmelden en moeten via hun inzending de jury van o.a. Patrick Treichl (De Gastvrijheidscoach) en Milo Berlijn, overtuigen waarom zij het leukste horecateam van Nederland zijn. Wim Jansen, CEO van L1NDA: ”Wij staan 100% achter deze verkiezing omdat wij vinden dat werken in de horeca vooral leuk moet zijn. Want blije en gemotiveerde medewerkers zorgen voor meer loyale en tevreden gasten in je zaak.”

Tijdens de Week van de horeca worden de finalisten samen met de vakjury bezocht door een gastjury van horecastudenten van diverse opleidingen in Nederland, om zo de horecatalenten van de toekomst nog meer te verbinden met het werkveld. Jan Rijksen, Hoofd beroepspraktijkvorming Albeda Horecacollege vertelt waarom hij de verkiezing en samenwerking met horecastudenten zo waardevol vindt; “Om onze huidige horecastudenten enthousiast te maken om na hun studie te kiezen voor een baan in de horeca, is het enorm van belang om al tijdens hun opleiding een goede aansluiting te hebben met het werkveld. Het feit dat horecastudenten nu als gastjury langs kunnen gaan bij de finalisten is hier natuurlijk een perfecte kans voor”.

Aanmelden voor het de verkiezing ‘Het leukste horecateam van Nederland’ kan via www.weekvandehoreca.nl. De winnaar wordt bekend gemaakt op 25 september en ontvangt naast de wisselbeker ook een cheque t.w.v € 1000,- om te besteden aan een teamuitje.

tekst en foto’s: Horeca Magazine

FoodLab Limburg opnieuw betrokken bij nieuw werkgelegenheidsproject Midden Limburg

Laatste week aanmelden project ‘AAN DE GANG’
Er liggen arbeidskansen in de horeca!

Met ‘AAN DE GANG’ hopen zes lokale horecaondernemers mensen te enthousiasmeren voor een baan in de horeca. Het project is een initiatief van Leerwerkloket Midden-Limburg en wordt uitgevoerd in samenwerking met WerkgeversServicepunt Midden-Limburg, Werk.kom, Foodlab Limburg, UWV en Koninklijke Horeca Nederland. Door middel van masterclasses en een stage, maken deelnemers in korte tijd kennis met het horecavak. Bij gebleken geschiktheid kunnen ze na slechts zes weken ‘AAN DE GANG’ bij een van de bedrijven, waar ze dan verder worden opgeleid in de praktijk.

Omdat goed horecapersoneel tegenwoordig schaars is, slaan diverse organisaties uit Midden-Limburg de handen ineen in hun zoektocht naar medewerkers. “Met ‘AAN DE GANG’ bieden we mensen een kans op een baan in de horeca. Werkervaring of een relevante opleiding is niet nodig. Als iemand enthousiast is en graag wil werken, dan leren we het vak wel in de praktijk’’. Dat is in een notendop de visie op werkgeverschap van Recreatiepark De Leistert in Roggel, Grand Café Xity in Roermond, Cox & Co in Roermond (bekend van onder andere Schnitzelparadies en De Beren), Grand Café Weerter Bazaar in Weert, Diverso in Nederweert en Landgoed Kasteel Daelenbroeck in Herkenbosch.

Projectplanning

Begin augustus is de werving voor het project van start gegaan. Geïnteresseerden kunnen zich nog tot 5 september aanmelden via https://cmag.nl/aan-de-gang-uitnodiging/uitnodiging. Ze worden vervolgens uitgenodigd voor een bijeenkomst waarbij de werkgevers en potentiële werknemers kennis met elkaar door middel van speeddates, waarna de definitieve deelnemers worden geselecteerd.

In de drie weken die daarop volgen ‘proeven’ de deelnemers van het horecavak tijdens masterclasses bij de verschillende bedrijven. Daarna volgen drie weken praktijkervaring tijdens een stage. Is deze goed doorlopen dan volgt de kers op de taart: een contract bij een van de horecazaken!

Deze nieuwe manier van werving- en selectie levert een win-win situatie op. Mensen gaan weer aan het werk én de horecabedrijven beschikken na dit traject over enthousiast, gemotiveerd en gekwalificeerd personeel, dat ze op een andere manier niet kunnen vinden.

Update

Mis niets, en meld je aan voor de FoodLab Update!